letter from the bankers

ניוזלטר ראשון - הבנקאים, בנקאות מימון בלי בנק

לראשונה בישראל, בנקאות מימון בלי בנק. תשכחו מכל מה שהכרתם על מימון לעסקים קטנים ותשמעו מאיתנו איך אנחנו משנים את המערכת הפיננסית בישראל. נתחיל בבנקים.


בנקים ישראליים. מפלצות פיננסיות שנדמה שקפאו עם הזמן. כמו הפתגם ״הבית תמיד מנצח״ כך גם הבנקים בישראל. תחרות אין פה. 50 שנה לא נפתח כאן בנק. הבנק הדיגיטלי עוד רחוק וגם ייתן שירות רק לאנשים פרטיים. אלו הסיבות לכך שהבנקים מצליחים לשמור על תשואה להון של 8%-10% ללא קשר כמעט למצב השוק.



מזהים את המרובעים?


ככה זה כשאין בחירה או אלטרנטיבה. כשגוף כל כך מיושן שעדיין מחייב לקוח לשלוח פקס או להגיע לסניף, מצליח לשמור על רווחיות מטורפת בלי לייצר ערך, ברור שיש מקום לחדשנות. אבל החדשנות עדיין לא הגיעה. שנים ארוכות ארוכות היו פה רק "או בנקים או שוק אפור". ככה זה כשהמדינה עוצרת על פי חוק כל ניסיונות לחדשנות פיננסית. לשמחתנו המגמה השתנתה. אבל עד שזה קרה נוצר בשווקים צימאון לאשראי והכי צמאים הם העסקים הקטנים והבינוניים.


99% מהעסקים בישראל הם עסקים קטנים ובינוניים. הם מעסיקים הכי הרבה מועסקים, מייצרים הכי הרבה ותורמים הכי הרבה לכלכלה. מצד שני הם גם משלמים הכי הרבה על ההלוואות שלהם ומקבלים הכי מעט אשראי ביחס לחלקם בשוק. אתם בטח נזכרים עכשיו בתמיכה שהם מקבלים בדמות הלוואות בערבות המדינה, נכון?

אז הלוואות בערבות מדינה הן מתנה שהמדינה מעניקה לבנקים רק כדי שיסכימו להחזיק את העסקים הקטנים בחיים. ועדיין, אחד מכל עשרה עסקים קטנים ייסגר בגלל היעדר מימון מתאים. רק בגלל זה. רוב בעלי העסקים הקטנים אומרים שהם זקוקים ליותר מימון. הבנקים פשוט לא משקיעים במגזר הזה כשהאבסורד הוא שאשראי לעסקים קטנים (בניכוי כל ההוצאות וכל ההפסדים) הוא עדיין המגזר הרווחי ביותר לבנקים. בפער ניכר.


בשיעור ראשון בכלכלה לומדים שבשוק אין ואקום ועדיין לעסקים חסר מימון. אז חברות ניכיון הצ׳קים חוגגות. תשואות להון של 20% בחברות שעוסקות בניכיון פיזי של ניירות. זה הזוי כמעט כמו המערכת הבנקאית וגם זה, קורה רק בישראל. מתוך כ-250 מיליארד שקל אשראי לעסקים קטנים ובינוניים האלטרנטיבה של חברות הניכיון מכסה בקושי 2% מהשוק.


אבל המונופול הבנקאי נסדק. חברות פיננסיות מבוססות טכנולוגיה יכולות לקבל רישיון, להעמיד אשראים והדרך לבורסה פתוחה בפניהן. הבנקאים היא חברת בנקאות מימון בלי בנק. החברה מבוססות על תפיסות אשראי מתקדמות, אלגוריתם היברידי מתוחכם ושיתופי פעולה טכנולוגיים לצד צוות מנוסה וותיק. הבנקאים מעניקים שירותי בנקאות מימון שמייצרים ערך ללקוחות. עסקים קטנים רגילים לשלם מחירים גבוהים ולקבל שירות גרוע. הבנקאים מציעים להם לשלם מחירים הולמים ולקבל שירות מעולה.


הבנקאים הייתה מהראשונות לקבל (ומהבודדות שמחזיקות) רישיון מתן אשראי מורחב מרשות שוק ההון. לאחר סבב גיוס הון ראשוני החברה החלה את פעילותה הרשמית במרץ 2020. החברה מתמקדת במתן אשראי באמצעות שיתופי פעולה ספציפיים ולעסקים נבחרים ואיכותיים. החברה נמצאת בעיצומו של גיוס אג״ח פרטי על מנת לתמוך בגידול בפעילותה הרווחית.


משבר הקורונה ממחיש את הצורך בפתרונות טכנולוגיים לתחום האשראי. הבנקאים מלווים לעסקים מוצלחים שמגיבים היטב לשינוי. תיק ההלוואות שלנו לא נפגע כתוצאה מהמשבר וממשיך לגדול גם בתקופה זו.

הצטרפו אלינו כדי לראות מה מימון בנקאי יכול להיות.



יונתן ברנד

דברו איתנו

אנחנו עוסקים במתן מימון יעיל לעסקים

״